parcham سرمایه گذاری برای تولید
  • 1404/07/01 - 14:02
  • - تعداد بازدید: 45
  • - زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /Z8Wk
برگزاری کارگاه بین‌المللی سازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی؛

بین‌المللی‌سازی، شریان حیاتی نظام آموزش عالی است

دکتر کوروش جعفریان، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به برگزاری کارگاه بین‌المللی سازی آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، با تأکید بر اهمیت بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و نقش راهبردی آن در ارتقای جایگاه جهانی و توسعه همه‌جانبه سیستم‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و حوزه سلامت عنوان کرد: شریان حیاتی نظام آموزشی، ارتباط بین‌المللی است. دستیابی به آخرین تحولات علمی و فناورانه در جهان در گرو تقویت این ارتباطات است و مسیر بین‌المللی‌سازی کمک می‌کند تا هم‌گام با پیشرفت‌های جهانی حرکت کنیم.

 

وی در گفت و گو با خبرنگار وبدا، به پیشینه درخشان ایران در حوزه سلامت و نام‌آورانی همچون ابن‌سینا که کتاب «قانون» او قرن‌ها مرجع جهانی بوده است، اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه اکنون در بخش‌هایی از نظام آموزشی اهمیت این ارتباطات مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: بدنه آکادمیک باید ضرورت این موضوع را درک کند و به اهمیت آن پی ببرد.

 

نقش کارگاه‌های بین‌المللی‌سازی

 

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی‌سازی گفت: این دوره‌ها فرصتی برای توانمندسازی هستند. هم توانایی‌ها را شناسایی می‌کنند و هم خلاها را آشکار می‌سازند. در کنار آن، انگیزه و مهارت برای حرکت در مسیر بین‌المللی‌سازی را تقویت می‌کنند. این کارگاه‌ها مجموعه‌ای از برنامه‌ها در حوزه آموزش، پژوهش و دیگر زمینه‌ها هستند که با شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادها، امکان برقراری ارتباط مؤثر با جهان را ارتقا می‌دهند.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد توانایی انتشار آثار علمی در سطح بین‌المللی را دارند، اما به دلیل نداشتن زبان مشترک جهانی یا ضعف در تعاملات، از این فرصت محروم می‌شوند. این کارگاه‌ها می‌توانند چنین موانعی را شناسایی و برطرف کنند.

 

دکتر جعفریان با اشاره به اینکه آموزش عالی در دنیا امروز به سمت تبادل استاد و دانشجو حرکت می‌کند گفت: در حوزه فرهنگ نیز همین مسیر دنبال می‌شود. تبادل فرهنگی و آشنایی با تفاوت‌ها و قرابت‌های فرهنگی کمک می‌کند نقاط قوت و مشترک تقویت و جذب شوند.

 

نقش هیئت علمی در بین‌المللی‌سازی

 

وی با بیان اینکه اساتید و اعضای هیئت علمی نقشی کلیدی در فرآیند بین‌المللی‌سازی دارند، افزود: یک نظریه کلی وجود دارد که اگر در هر سازمانی ۲۰ درصد افراد مقید به موضوعی باشند، آن امر اجرایی خواهد شد. اگر تنها ۲۰ درصد اساتید و دانشجویان ما خود را به بین‌المللی‌سازی متعهد بدانند، این روند به طور خودکار تحقق پیدا می‌کند. اما متأسفانه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد در این مسیر گام برمی‌دارند و باید این رقم افزایش یابد؛ کاری که آسان نیست اما حیاتی است.

 

وی با اشاره به استراتژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: این دانشگاه با برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد زیرساخت‌های مناسب، توانسته است متقاضیان بسیاری از سراسر جهان را جذب کند و اکنون در پذیرش این دانشجویان، سختگیرانه عمل می‌کند.

 

اهمیت برندسازی

 

دکتر جعفریان در ادامه به اهمیت برندسازی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: همان‌طور که دو کالای مشابه در بازار، یکی به دلیل داشتن برند معتبر ارزش و خریدار بیشتری دارد، در آموزش عالی نیز اگر بر برند کار نکنیم، ناشناخته می‌مانیم. برندسازی در خدمات آموزشی، ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

 

وی هشدار داد: روند رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور رو به افول است. در پنج سال گذشته، ۵۰ درصد دانشگاه‌های کشور از رتبه‌بندی‌های جهانی خارج شده‌اند که این یک زنگ خطر جدی برای آموزش عالی است. دانشگاه‌ها باید این موضوع را جدی بگیرند.

 

راهکار پیشنهادی دکتر جعفریان برای عبور از این چالش «هم‌افزایی» است: دانشگاه‌های بزرگ و توانمند باید با سایر دانشگاه‌ها تعامل و هم‌افزایی داشته باشند، از تجربیات یکدیگر استفاده کنند و با کمک هم مسیر بین‌المللی‌سازی را طی کنند.

 

 

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: دانشگاه‌هایی مانند شریف و تهران، با پشتوانه علمی بالا و بیش از دو هزار عضو هیئت علمی برجسته و جذب نخبگان، به دلیل این ماهیت در بین‌المللی‌سازی و برندسازی پیشرو هستند.

 

وی گفت: لازم است امروزه دانشگاه ها روی مقالات علمی سرمایه‌گذاری ‌کنند، تولیدات بین‌المللی داشته باشند و با برنامه‌ریزی دقیق در مسیر موفقیت حرکت می‌کنند.

 

وی افزود: کیفیت بسیار مهم است و برند، کیفیت ما را نشان می‌دهد. این امر برای اعتبار دانشگاه حیاتی است.

 

فرصت‌های علوم پزشکی

دکتر جعفریان در خصوص جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مسیر توضیح داد: در گذشته شاخص‌های بهداشت و درمان چندان در رتبه‌بندی‌ها نقش نداشتند، اما اکنون مفهومی به نام "نقش اجتماعی دانشگاه" اهمیت بسیاری پیدا کرده است. اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند خود را به‌درستی پرزنت کنند، می‌توانند معرفی شوند.

 

وی ادامه داد: آموزش پزشکی ما یک مزیت بزرگ دارد و آن آموزش بر بالین است. امری که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد و این مزیت باید جدی گرفته شود.

 

وی با اشاره به اینکه عملیاتی کردن مفاهیم بین‌المللی‌سازی آسان نیست، گفت: در ابتدا باید برنامه‌ای جامع ارائه شود، انگیزه اساتید، کارکنان و دانشجویان بالا برده شود و سپس بر اساس این انگیزه، برنامه‌ای همه‌جانبه تدوین شود.

 

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دانشگاه باید برای هر سخنرانی کارگاه بین المللی سازی، برنامه مشخصی داشته باشد، کارگاه‌های تخصصی برگزار کنند، نخبگان را جذب نمایند و از این طریق ارتباطات بین‌المللی را توسعه دهد.

 

دکتر جعفریان تأکید کرد: در مسیر هم افزایی و بین المللی سازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران آماده انتقال تجربیات خود به دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است.

 

گفتنی است کارگاه بین المللی سازی آموزش عالی در علوم پزشکی ویژه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی قرار است در روزهای پنجم و دوازدهم مهرماه به مدت ۱۴ ساعت به صورت مجازی و برخط در دانشکده پرستاری بجنورد برگزار شود.

از جمله عناوین این کارگاه می‌توان به توسعه ظرفیت‌های آموزش عالی علوم پزشکی در عرصه های  بین المللی، تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش عالی بین‌المللی، فرصت مطالعاتی و ماموریت آموزشی، ظرفیت های موجود در کالج بین الملل جهت انجام فعالیت های آموزشی بین المللی در دانشگاه، دیپلماسی علمی – آموزشی، فرصت‌ها، چالشها و راهکارها، اصول جذب و پذیرش دانشجوی بین الملل، اصول تعامل با دانشجویان بین الملل، آموزش نگارش مکاتبات بین‌الملل، پژوهش در فضای بین الملل و همچنین تشریفات بین الملل اشاره کرد که علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام در این کارگاه به لینک 

https://b2n.ir/pq9784 مراجعه نمایند.

  • گروه خبری : اخبار ویژه دانشگاه,آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 57065

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید